Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Kiemelt

2011. január 27.

Márai polgárdefiníciója

Márai polgárdefiníciója

Márai Sándor Budán lakni világnézet című könyvében külön fejezet szól a lakhatásról, a lakásbelsőről, a budai enteriőrökről, arról, hogyan hömpölygött az élet a négy fal között 1918-tól 1948-ig, amikor az író ezt a városrészt választotta lakóhelyéül. Alkalomszerűen ebből szemezgetek, íme az első.

"Polgárnak lenni nem valamilyen származási privilégium, hanem életforma, igazi tartalma egy életmód, mely lakásban, evésben, ízlésben, érzésben élesen elválik más osztályok életmódjától, s ugyanakkor elég tágas és rugalmas életkeret ahhoz, hogy mindenki belenevelődjék, akit sorsa és szándéka egy magasabb életszint felé taszít.

Polgárnak lenni többek között annyi, mint fizetésünk egy hányadáért emberi keretek között lakni, reggel megfürödni, fűtött és szellőzött szobában étkezni és aludni, s mindezt az élet igazi lehetőségeihez odamérve, tehát nem úgy, ahogy Pesten történt az elmúlt ötven évben, ahol a kezdő sajtkereskedő is úgy rendezkedet be, négy szobában és cseléddel, ahogy a beérkezett francia orvos soha nem merne."

Márai Sándor: A kártyavár

 

Te mivel egészítenéd ki a polgár definícióját?

 

Forrás: Budán lakni világnézet - A városrész Márai Sándor írásainak tükrében, Helikon, 2010

 

Fotó: Fortepan

A bejegyzés trackback címe:

http://otthonedes.blog.hu/api/trackback/id/tr412617195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Zagson 2011.01.27. 11:17:45

Nagyon jó ötlet ez a téma:).
Márai (bár kicsit pózoskodó nekem) kedvelem (persze akik apostolként tisztelik azokat affektáltnak érzem, tehát azért nagyon komolyan nem szeretem venni:))
Érdekes kérdés lenne még, hogy a jelenkori társadalomban , ahol az érvényesülésben neveltetési , méltósági és udvariassági kontraszelekció van, tehát bizonyos szabályok és a jóizlés betartása versenyhátrány még egy középszintű multis állásnál is, ott beszélhetünk- e még a klasszikus polgári életformáról, vagy csak egy azt manírjaiban majmoló de igazi értékét meg nem értő újgazdag káder rétegről. Neked mi a véleményed erről?

FayeFaye 2011.01.27. 11:52:44

A polgar egy nagyon kodos fogalom, sohasem volt olyan jol korulhatarolhato, mint mondjuk az arisztokracia. Bar a polgarnak olyan tortenelmi csengese van, szerintem ma a kozeposztalynak felel meg, es alapvetoen a fehergalleros karrier, varosi elet, kenyelmes jovedelem (ami nem foldbirtokbol, hanem ipari vagy kereskedelmi tevekenysegbol szarmazik), az iskolazottsag es tarsadalmi szerepvallalas hatarozzak meg. Szaz evvel ezelott a kozeposztaly konyvtarakat es hangverseny termeket adomanyozott a varosnak, ma ok a legnyitottabbak a zold technologiakra es az emberi jogi kerdesekre. Es vele jar egy eletszinvonal, a sajat haz, az utazas, a gyerekek maganiskolaba kuldese, a dadus/hazvezeto.

Zagson 2011.01.27. 12:07:51

@FayeFaye: Szerintem a középosztály itthon nem nyitottabb a zöld tech-re mint bárki más. Ők azok akik bár hangoztatják, hogy környezetvédelem így meg úgy , meg teátrálisan évente 4x szelektív hulladékgyüjtenek, de olcsó repjegyekkel szanaszét utazzák a világot sokkal nagyobb karbon lábnyomot hagyva maguk mögött mint amit a jelképes környezetvédelmükkel tesznek (plusz 2 kocsi/család). Budapest belvárosában jól látható, hogy a magyar közép, felső közép osztály mindenféle városi pezsgő életnek ellene van ha emiatt 2 utcával meszebb kell parkolnia a házától, vagy nehezebben jut el a Tescóból haza. Ez abból is következhet, hogy javarészt a pesti polgárság megsemmisült a II. v-h ban (zsidók deportálása) illetve utána(németek kitelepítése, öntudattal rendelkező polgári családok rendszerellenesége), és javarészt vidéki emberek laknak a városban, akik emiatt(saját szempontjukból érthető módon) egy szép nagy faluként akarják megélni és belakni Pestet. Emiatt nem lenézendőek vagy rosszabbak ők, csak nem biztos hogy ez egészséges a városnak, és az sem jó, hogy nincs definiálva és lekommunikálva, hogy egy nagyvárosi élet milyen előnyökkel és hátrnyokkal jár akkor amikor az ideálisan működik( nem az az ideális ha nincs semmi hátránya más életmóddal szemben,. pl. A legideálisabban termesztett alma is savanyúbb mint a csoki, szal ha valaki édeset akar enni, annak tudnia kell, hogy az alma sosem lesz olyan édes. Emberi jogi kérdésekre sem hiszemhogy a mai magyar középosztály nyitottabb lenne másoknál. Politikai preferenciáik nem nagyon igazolják ezt vissza. A dadus/házvezetőnő az már inkább csak azért volt annak a polgári kornak a része, mert nem voltak háztartási gépek meg óvódák és ők engedhették maguknak, hogy ezzel időt takarítsanak meg. Mai technológia alapján házvezetőnő vagy dadus alkalmazása a renyheségés a félszívű szülőség tünetei nem a polgári öntudat jele.

FayeFaye 2011.01.27. 12:21:18

@Zagson: nem feltetlenul a magyar kozeposztalyra gondoltam, hanem a kozeposztalyra altalaban, ami persze orszagonkent es egyenenkent valtozik. De ha megnezed kik foglalkoznak a kornyezettel, a legtobbjuk a kozeposztalybol fog kikerulni, mert nehez aggodni a balnak miatt, vagy tudatosan vasarolni vagy lecserelni a trabantot egy Priusra, ha nem tudod, mit fogsz enni holnap. Nem tudom, a dadus miert lenne inkabb renyheseg, mint a napkozi, ahol meg az en generaciom toltotte a delutanjait, mikozben mindket szuloje dolgozott. Az igazi felsokozeposztalybeli luxus, amit elozoleg nem is mertem irni, hogy a csalad a varostol egy orara lakik videken, es a mama egyetlen dolga iskolaba vinni a gyerekeket.

FayeFaye 2011.01.27. 12:25:43

Es persze, hogy nalunk nincs igazi koseposztaly, de mar nyugaton sem olyan a kozeposztaly, amilyennek az a Viktorianusok kitalaltak az ipari forradalom idejen. De lehet torekedni, hiszen ez van a bourgeoisie legmeleyen, az aspiracio, hogy a penz melle statuszt es nichet szerezzenek maguknak. A rendes kozeposztaly pedig nem jar wizzairrel, a fapadosok epp a munkasosztaly elott nyitottak meg a lehetoseget az utazasra, akik azelott alig jartak kulfoldon.

zsuz 2011.02.06. 14:14:56

Szerintem rugaszkodjunk el a polgári lét vagy a középosztály anyagi kritériumaitól és definiáljuk értékrend szerint.

Ma Magyarországon- azaz nem a háború előtt és nem Nyugaton- a polgár lehet, hogy Wizzair-rel jár, mert pályakezdő, gyesen van, vagy közalkalmazott, vagy művész, vagy a vállalkozása/praxisa az elején jár, vagy lehet folytatni. Nem elsőgenerációs polgár, ő is otthon szívta magába ezt az értékrendet, amelynek nagyon fontos része a komoly szülői könyvtár, a jó ízlés, a belénevelt jó modor. Abban a pillanatban, hogy ezt nem gyakorolja, már nem polgár, társadalmi státuszától függetlenül.

Jóllehet erőfeszítést és anyagi áldozatot követel tőle, fontosnak tartja és cselekszik is a környezetbarát megoldások szellemében, a gyerekeit klasszikus műveltségre ösztönzi különórák, színház, Zeneakadémia formájában, felelősséget érez és vállal szűkebb pátriájának gazdasági/kulturális állapotárt: megválogatja, mit fogyaszt, mit támogat, mert igényes és tájékozott.

Én Budán élek, a pesti belvárosba jártam kiváló iskolákba, megvan mindenünk,orvos/tolmács párként, de nem vagyunk gazdagok. Elsősorban a középkorú és idősebb generációk között láttam olyan szilárd értékrendet és tartást,aktuális anyagi helyzetüktől függetlenül, amelyet jó esetben a gyerekeik, az én generációm miheztartását is meghatározzák.

Nagyon érdekes téma ez, remélem folytatjuk.