Kiemelt

2012. május 23.

Ezt olvasom épp: Varga G. Gábor: A Malév-sztori

Ezt olvasom épp: Varga G. Gábor: A Malév-sztori

2012. február 3-án szomorú véget ért a magyar légitársaság 66 éves története. Varga G. Gábor, a Népszabadság szerkesztő-újságírója, az Egek Ura Blog szerző-tulajdonosa könyvében, a Malév-sztoriban sajátos szemszögből mutatja be, hogy mit jelentett Magyarországnak közel 7 évtizeden át a MALÉV. A könyv izgalmas, mert a sztoriból megismerhető egész Magyarország. A Malév kicsiben ugyanis az, ami a rendszerváltás utáni Magyarország nagyban. A szerzővel készült interjúm alább.air3.jpg

A polgári repülés szerelmeseként mit éreztél, amikor világossá vált, nincs tovább a Malév?

Végtelen szomorúságot, amiért a magyar politikának 15 év alatt nem sikerült megoldania ezt az ügyet, egyszersmind dühös is voltam, mert tudtam, hogy a hosszú semmittevés és a dilettantizmus miatt veszti el az állását több ezer ember.air2.jpg

Ajánlanád a könyvet pár mondatban, elmondanád, hogy az óriási könyvzajban miért ezért nyúljunk?

A Malév története kicsiben Magyarország rendszerváltás utáni története is, így ha elvonatkoztatunk a légitársaságtól, a jelenkori Magyarország kórképét is megkapja az olvasó. Önmagában az csoda, hogyan volt képes a Malév ennyi ideig túlélni a rendszerváltás utáni vadkapitalizmust, a folyamatos pénzszivattyúzást, de érdekes a könyv azért is, mert bemutatja, hogyan vált a cég politikai kifizetőhellyé az évek során, illetve hogyan került orosz, olasz és kínai kézbe.air1.jpg

Nosztalgikus húrokat penget a könyv, vagy amiatt, hogy gazdasági újságíró vagy, inkább gazdasági összefüggéseket láttatsz?

Tárgyilagos képet kívánok adni a történtekről. Nem tagadom, van bennem nosztalgia, hiszen nagyra becsülöm azt a szakmai tudást, amellyel a Malévet éveken keresztül életben tartották a lelkes és odaadó dolgozók. Ha ugyanis a menedzsmenteken múlt volna, a cég már réges-rég tönkrement volna. Ugyanakkor gazdasági újságíróként fontosnak tartom azt is, hogy elmagyarázzam: miért volt logikus, vagy nonszensz egy-egy tranzakció, ami a Malév körül történt.air4_1.jpg

Milyen, eddig kevéssé ismert érdekességek derülnek ki a Malévról?

Megtudhatjuk, hogy a szocializmusban hogyan vittek haza mindent a fedélzetről a vezetők és a dolgozók, vagy azt, hogyan működtettek egyes pilóták valóságos csempészhálózatot. De kiderül, hogy a csőd már 2001-ben felmerült, miként részletesen leírom azt is, hogy a hetvenes évek sorozatos katasztrófái után kik és hogyan fejlesztették fel a legbiztonságosabb légitársaságok mezőnyébe a magyar légitársaságot.air5.jpg

Mi a könyv legnagyobb felismerése?

Az, hogy ez a cég menthetetlen volt. A vállalat ugyanis morális, erkölcsi és gazdasági értelemben is olyan súlyos hendikeppel volt jelen a piacon a kétezres évek elejétől, hogy lehetetlen volt helyrehozni. Talán, ha idejekorán bedöntik és indítanak egy új céget, tiszta lappal, sikerülhetett volna.

Ma hogy látod, újjáéledhet a Malév?

A Malév bizonyosan nem, ennyi idő után értelme sem volna. Egy magyar légitársaság azonban hamarabb is létrejöhet, mint gondolnánk.air6.jpgA szerzőről:

Varga G. Gábor

Kor: 33

Hobbi: minden, ami repülés, minden, ami utazás

Blog: egekura.nolblog.hu (aviatika rulez és polgári repülés minden mennyiségben)

Első repülése: 2000. július 1., British Airways, Budapest – London Heathrow

Felszállások száma: 584

Leutazott mérföldek száma: nem vezetem, de túl az egymillión

Kedvenc repülési témájú könyve: nincs, a repülésről az interneten olvasok, az naprakészebb.

Könyvéért: ideklikk

Képek forrása: Pinterest

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.